تک تودِی
فناوری های روز را با ما دنبال کنید

جدال کرمان موتور و آسان موتور بر سر نمایندگی هیوندای

0
امتیاز دهید

درست زمانی که در بازار نابسامان داخلی بسیاری از برندهای معروف، حتی یک نمایندگی رسمی و تایید شده هم ندارند، برخی از برندها دچار فزونی نمایندگی شده و سردرگمی عجیبی را برای مشتریان به ارمغان آورده‌اند.
پس‌ازآنکه شرکت هیوندای کره از عملکرد نماینده رسمی خود (آسان موتور) در بخش عرضه و خدمات به مشتریان رضایت کافی را نداشت، در جستجو نماینده‌ای قدرتمند برای پر کردن این خلأ تجاری بوده که سرانجام کرمان موتور برای انجام این عمل پیش‌گام شده و آمادگی خود را برای دریافت نمایندگی رسمی به هیوندای کره اعلام می‌کند.

بر همین اساس بهمن‌ماه سال گذشته بین کرمان‌موتور و هیوندای کره، قراردادهایی در سه حوزه انتقال دانش فنی تولید خودرو، انتقال دانش فنی قطعه‌سازی و همچنین انتقال دانش بروز بازاریابی خودرو انعقاد شد که مدیرعامل کرمان موتور (محمدرضا شه بخش) نظر خود را در مورد این قرارداد این‌گونه بیان کرد: استراتژی گروه این است که با توجه به اتفاقات مهم و خوبی که در دولت یازدهم رخ‌داده، بتوانیم از تکنولوژی و دانش فنی هیوندایی برای تولید خودروهای بروز استفاده کنیم و این قرارداد با هیوندای نخستین اقدام، پس از برجام بوده است.

 

در فاز اول همکاری این دو شرکت، کرمان موتور اقدام به مونتاژ و عرضه خودروهای هیوندای i10 و i20 نمود که بسیار موفق هم ظاهر شد و در آخر نیز با مونتاژ موفق و تحویل به‌موقع هیوندای النترا، توانست توان خود برای عرضه محصولات هیوندای به بازار، به‌خوبی نشان دهد. البته این تولید و عرضه با حاشیه‌ها و سوالات بی‌جواب زیادی همراه بوده؛ ازجمله اینکه:

چرا قیمت نهایی خودروهای هیوندای مونتاژ شده در داخل باید از نمونه وارداتی که آپشن‌های بالاتری هم دارند گران‌تر باشند؟
یا اینکه چرا کرمان خودرو به انتخاب خود برخی آپشن ها مانند سانروف را از محصولات مونتاژ شده حذف می‌کند؟
و اینکه اگر قرار بود تا این اندازه اختلاف قیمت بین خودروی وارداتی و خودروهای جدید کرمان موتور باشد، پس دلیل این همه حمایت از تولید محصول در داخل برای چه بوده؟
چرا همواره سود این قبیل کالاهای پرفروش بایستی تنها به جیب عرضه‌کننده‌ها برود و خریداران همیشه در چنین مواردی متضرر خواهند بود؟
با توجه به اینکه محصولات مونتاژ شده از سوی کرمان موتور از تعرفه گمرکی پایین‌تری برخوردارند و همچنین هزینه‌های کمتری در دیگر حوزه‌ها دربردارند، انتظار می‌رود قیمت آن‌ها حداقل ۲۰٪ کمتر از نسخه‌های وارداتی باشد ولی در عمل شاهد آن هستیم که این خودروها قیمت‌هایی بالاتر از نمونه‌های وارداتی دارند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید  برنامه دلجویی Sony از کاربران شبکه آنلاین خود

 

این مسایل زمانی به اوج خود می‌رسند که صحبت از واردات محصولاتی همچون هیوندای سانتافه، توسان، سوناتا و النترا مدل ۲۰۱۷ به میان می‌آید. باید دید که کرمان موتوری که در مونتاژ مدل‌هایی همچون i10 و i20 تقریبا تمامی خریداران را از عرضه محصولی باکیفیت‌تر و کم‌قیمت‌تر از نمونه وارداتی، کاملا ناامید کرد آیا می‌تواند این بار هم در زمینه ناامید سازی خریداران موفق عمل کند؟

ازآنجایی‌که هم‌اکنون قانونی مبنی بر اخذ نمایندگی انحصاری توسط خودروسازان خارجی در کشور وجود ندارد، احتمالا باید شاهد ادامه فعالیت آسان موتور در کنار کرمان موتور به‌عنوان دیگر نمایندگی هیوندای در ایران باشیم که حتی فکر کردن این امر می‌تواند بسیار مضحک و خنده‌دار باشد!

گرچه شاید فکر کنید که در صورت ادامه فعالیت‌های این دو شرکت می‌توانیم شاهد یک بازار رقابتی باشیم که نتایجی همچون کیفیت بالاتر محصولات، قیمت معقول‌تر، شرایط متنوع فروش و خدمات را در پی خواهد داشت ولی متاسفانه چون در کشور ما قیمت‌گذاری بر روی محصولات تابع قانون خاصی نیست و این کار کاملا سلیقه‌ای و بدون منطق انجام می‌شود؛ پس درواقع هیچ رقابتی وجود نخواهد داشت و هر شرکتی تلاش می‌کند تا بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای این‌چنینی، فقط برروی فروش محصولات خود تمرکز کند!

 

در آخر می‌توان گفت که گرچه قیمت نهایی محصولات هیوندای کرمان موتور برای خریداران بیشتر از هیوندای آسان موتور تمام می‌شود ولی از سویی گستردگی خدمات کرمان موتور و خوش‌قولی این شرکت در موعد تحویل خودروهای سفارشی از سوی دیگر، کار را برای آسان موتور سخت خواهد کرد؛ زیرا تنها نقطه قوت آسان موتور تجربه بالای این شرکت در ارائه خدمات پس از فروش و قیمت مناسب‌تر آن نسبت به رقیب است که این امر می‌تواند به‌راحتی روی کاهش فروش این نمایندگی تاثیر گذار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.