تک تودِی
فناوری های روز را با ما دنبال کنید

آیا سازمان شما به «مدیر شادمانی» نیاز دارد؟

شرکت خرده‌فروشی کفش زاپوس، رهبرِ تجربه مشتری است و تونی سیه، مدیرعامل آن، طرفدار پروپاقرص اهمیت شادی کارکنان است و حتی خودش را مدیر شادمانی لقب داده است.

0
امتیاز دهید

شرکت‌ها هر روز بیش از پیش پی می‌برند که روحیه شاد کارکنان را متعهدتر و توانمندتر می‌کند و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد. کسب‌وکارهایی که در آن رفاه پرسنل مورد توجه جدی قرار می‌گیرد، در حال متحول کردن چشم‌انداز محیط کار هستند و استانداردهای تازه‌ای برای تیم‌های منابع انسانی ایجاد می‌کنند.

همزمان، شاهد ظهور نسل‌ تازه‌‌ای هستیم که می‌خواهد کیفیت زندگی و شادی او در کار حفظ شود.
به‌عنوان مثال، گزارش اخیر شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری JLL نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد کارکنان در سراسر دنیا معتقدند محیط کار آنها باید روحیه شاد را بیشتر از هر موضوع دیگری تقویت کند.

اما این مفهوم شادمانی، فراتر از مفهوم ساده خوشحالی کردن است. شادمانی در کار یعنی احساس تعهد و تکامل به واسطه سلامت و رفاه فردی و اجتماعی.
در این صورت، ایجاد روحیه شاد در محیط کار تمرین ساده‌ای نیست که با قرار دادن یک میز پینگ‌پنگ در سالن اجتماعات به دست آید، بلکه یعنی تمرکز بر تجربه انسانی به‌طور کلی و اطمینان از اینکه کارکنان، ارزش‌های شرکتی که برای آن کار می‌کنند را همه جا به اشتراک می‌گذارند.
اهمیت فزاینده شادمانی در محیط کار، رویکرد سنتی منابع انسانی را تغییر داده و به ایجاد یک نقش جدید به نام «مدیر ارشد شادمانی» (CHO) منجر شده است.
گوگل تقریبا پیشگام این رویکرد بوده و چید منگ تان را که در مدیتیشن تخصص دارد، به این سمت برگزیده است. این اتفاق مختص شرکت‌های بزرگ نیست. بسیاری از استارت‌آپ‌ها نیز همزمان با رشد خود به استخدام چنین نقشی روی آورده‌اند تا نقش‌های سنتی منابع انسانی و ارتباطات داخلی را با هم یکی کنند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید  انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

 نقش مدیر شادمانی چیست؟

مدیران شادمانی باید روی رفاه کارکنان در گسترده‌ترین مفهوم آن متمرکز شوند و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند. ماموریت آنها این است که استعدادها را جذب و حفظ و همزمان تعهد، توانمندی و عملکرد کارکنان را در سازمان تقویت کنند.
گزارش JLL نشان داده که کارکنان می‌خواهند محیط کارشان فرصت‌هایی برای یادگیری شخصی (۵۴ درصد)، خلاقیت (۵۳ درصد) و الهام‌بخشی (۴۳ درصد) فراهم کند. این وظیفه مدیر شادمانی است که به کارکنان در جهت رسیدن به این اهداف شخصی و حرفه‌ای کمک کند.
مدیر شادمانی مسوول نظارت بر رفاه جسمی و ذهنی کارکنان است. ویژگی کارهایی که یک مدیر شادمانی انجام می‌دهد عبارت است از:

۱⃣ انسانی: اول از همه به عنوان یک مدیر شادمانی باید در خدمت کارکنان باشید؛ کسی که همواره در دسترس است، گفت‌وگو با او راحت است و مهم‌تر از همه قابل اعتماد است.

۲⃣ خلاق: مدیر شادمانی باید بتواند آینده را بسنجد و خود را برای آن آماده کند.

۳⃣ کنجکاو: اشتیاق به یادگیری و کشف چیزهای جدید، یعنی نمی‌نشینید تا کارها خودش پیش برود. ذات کنجکاو باعث می‌شود سوالاتی به ذهن‌تان بیاید که دیگران حتی فکرش را نمی‌کنند.

۴⃣ متفکر: استقبال از تغییر و نیز داشتن چشم‌اندازی هوشمندانه، زیرک و دقیق باعث می‌شود در جایگاه خوبی قرار بگیرید.

۵⃣ ماجراجو: یک مدیر شادمانی خوب، اعتماد به نفس کافی دارد تا قلمروهای جدید را با اشتیاق خود کشف کند.

نویسنده: Marie Puybaraud
دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.