تک تودِی
فناوری های روز را با ما دنبال کنید

روانشناسی قیمت گذاری و رنج پرداخت؛ کارت اعتباری یا پول نقد؟

0
4 (80%) 1 vote

در یک پژوهش، میزان پرداختی مشتریان وقتی که از فروشگاه خارج می شدند مورد سنجش قرار گرفت؛نتایج نشان می داد کسانی که صورت حسابشان را نقدی پرداخت می کنند، بسیار کمتر از کسانی که از کارت اعتباری استفاده می کنند، خرید می کنند (متوسط ۶٫۶۵ دلار در خرید نقدی و ۱۱٫۴۵ دلار در خرید با کارت اعتباری)
این پژوهش نشان می داد که پرداخت نقدی و لمس فیزیکی پول حس رنج حاصل از پرداخت را افزایش می دهد و از این رو مشتریان کمتر خرید می کنند.در پژوهشی دیگر مشخص شد افراد ترجیح می دهند و حتی تمایل دارند در سفری تفریحی به دریای کارائیب هزینه را پیش از انجام سفر پرداخت کنند تا پس از آن، حتی اگر تجربه کلی آنها یکسان باشد و انتظارشان هم برآورده شود؛

یک استدلال این بود که رنج پرداخت پیش از مصرف؛ کمتر از پس از مصرف است؛ با پرداخت پیش از شروع سفر؛ رنج حاصل از پرداخت با تجربه خوب پس از آن جبران می شود؛ ولی در حالت دیگر اینگونه نیست.

پیشنهاد می کنیم بخوانید  تکنیک گاو بنفش

یکی از نمونه های جالب استفاده از این ترفندها را می توان در مهمانسراها و استراحتگاه های دیسنی دید؛ یک مچ بند “جادویی” به مهمانان داده می شود که آنها می توانند خریدهایشان را با استفاده از همان انجام دهند؛ این دست بند به کارت اعتباری وصل است و کافی است هر جایی در مجموعه دیزنی مهمانان خواستند خریدی انجام دهند؛ با همان دستبند ضربه کوچکی به علامت صورت مایکی ماوس (کاراکتر معروف دیزنی) بزنند که در همه فروشگاه ها و محل های خرید وجود دارد. (شبیه فناوی ان اف سی که امروزه رایج است). این ترفند کار را البته بسیار ساده می کند؛ ولی از آن سو افراد خیلی بیشتر خرید می کنند! /رهیافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.