تک تودِی
فناوری های روز را با ما دنبال کنید

هوش‌مصنوعی گوگل در چهار ساعت تمام مهارت­های شطرنج را یاد گرفت

طبق استانداردهای انسانی، شطرنج بازی آسانی نیست. اما یک هوش مصنوعی با ذهنی بیگانه و پیچیده می­‌تواند تنها در عرض چند ساعت به استاد این بازی تبدیل شود.

0
5 (100%) 1 vote

محققان شرکت گوگل در مقاله‌­ای جزئیاتی در مورد انقلاب هوش مصنوعی خود،”آلفا زیرو”(AlphaZero) ارائه دادند که این هوش مصنوعی “توانایی ابرانسانی” در شطرنج بدست آورده و تنها ظرف ۴ ساعت توانست تمام قوانین شطرنج را فرا گرفته و نرم ­افزار هوشمند شطرنج، یعنی Stockfish را شکست دهد.

به گزارش تکتودی ، در واقع این هوش مصنوعی دانش انسان از شطرنج(و فراتر از آن) را ظرف مدت زمانی معادل سفر به واشنگتن از نیویورک فرا گرفته و پا را فراتر از آن گذاشت. پس از برنامه­ نویسی قوانین شطرنج(بدون هیچ استراتژی) آلفا زیرو، این هوش مصنوعی به خوبی بر این بازی تسلط یافت و توانست بهترین نرم ­افزار بازی شطرنج، یعنی Stockfish را پشت سر بگذارد.

در مجموع ۱۰۰ بازی میان این دو نرم­ افزار انجام شد که آلفا زیرو، ۲۵ بازی را با مهره­‌های سفید و داشتن امتیازِ شروع بازی و ۳ بازی را نیز با مهره‌­های سیاه به سود خود به پایان رساند. نتیجه دیگر بازی­‌ها مساوی به پایان رسید و نرم­ افزار Stockfish موفق نشد آلفا زیرو را شکست دهد. محقق شطرنج، دیوید کراملی، مدیر عامل وبسایت علم شطرنج Chessable در این باره گفت: «ما می­دانیم اسطورۀ جدید ما کیست. بدون تردید آلفا زیرو انقلابی در این بازی ایجاد خواهد کرد اما به این فکر کنید چطور می­ توان این مسئله را خارج از دنیای شطرنج به کار برد. این الگوریتم می­تواند شهر­ها، قاره­‌ها و جهان را اداره کند.»

آلفا زیرو که توسط آزمایشگاه DeepMind گوگل طراحی شده است، نسخه پیچیده­‌تر و کلی­‌تر «آلفاگو زیرو» می­‌باشد که تخصص آن در بازی چینی Go می‌­باشد. آزمایشگاه گوگل سال‌هاست در حال اصلاح این هوش مصنوعی بوده و در خلال آن، قهرمانان شطرنج دنیا در مقابل شبکه­ عصبی “خداگونه” آلفا زیرو به زانو در آمدند. پیروزی­‌های «آلفا زیرو» زمانی به اوج رسید که در ماه اکتبر سال میلادی جاری، نسخه­ کاملا خودکاری از این هوش مصنوعی، که تنها با بازی مقابل خود و نه انسان، قادر به یادگیری است، موفق به شکستن تمام رکوردهای قبلی شد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید  هولوگرام‌، نسل بعدی رابط کاربری

از این سو، هوش­‌های مصنوعی پیش از آلفاگو زیرو با مشاهده­ حرکات انسانی در شطرنج، قوانین بازی را فرا می­‌گرفتند. این تلاش­‌ها در راستای تسهیل فرایند نوپای یادگیری در هوش مصنوعی بود اما به نظر می­‌رسد در مقایسه با آلفاگو زیرو(AlphaGo Zero) بسیار محدودتر عمل می­ کردند چرا که یادگیری کاملا مستقل آلفاگو زیرو، توانایی بسیار بالاتر او در تقابل­‌های رو در رو را ثابت کرد.

نیک هاینس، متخصص کامپیوتر دانشگاه MIT گفت:

این امر درست مثل اختراع ریاضیات توسط یک تمدن است. چیزی که ما در اینجا شاهد آن هستیم، یک مدل رایانه ‌ای به دور از تحت­ تاثیر قرارگرفتن و پیش ­فرضیات انسانی می‌­باشد. آلفا زیرو تمام نکاتی را که مفید می­‌داند فرا می­‌گیرد. این نکات می­‌توانند اختلاف بسیار ناچیزی با دانسته­‌های ما داشته باشند

اما چنان سرعت بالایی در این زمینه از علم برقرار است که ممکن است همین یافته­‌ها چندان بکار نیایند.

تیم تحقیقاتی در مقاله­ جدید خود جزئیاتی را در مورد این هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته است که چگونه این هوش مصنوعی توانایی خود-بازی­کردن مستقل خود را، با نام “یادگیری تقویتی” بصورت گسترده‌­تری برای حل بهتر مسئله بکار می­‌برد. این بدین معنی است که آلفا زیرو تنها شطرنج بازی نمی­‌کند بلکه بازی‌­های Shogi و Go را انجام می­‌دهد. نکته‌­ای که شاید تعجب برانگیز باشد این است که این هوش مصنوعی ظرف مدت ۲ و ۸ ساعت این دو بازی را کاملا فرا گرفت. شرکت گوگل و محققان این پروژه هنوز بصورت عمومی در مورد تحقیقات جدید خود صحبتی نکردند و به همین دلیل ما هم در مورد آن صحبتی به میان نیاوردیم.

چیزی که می­توان در مورد این مسئله گفت این است که پیشرفت این هوش مصنوعی در بازی شطرنج سر به فلک کشیده و حتی استادان بزرگ شطرنج را پشت سر خود گذاشته است. پیتر هاین نیلسون، استادبزرگ شطرنج اظهار داشت: «من همیشه در این فکر بودم چطور می­‌شد اگر یک گونه­ برتر به زمین آمده و به ما نحوۀ شطرنج بازی­ کردن خود را می ­آموختند. حال می­دانم چگونه بازی می­ کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.