تک تودِی
فناوری های روز را با ما دنبال کنید

رایانش ابری در بازار راهکارهای سازمانی

0
امتیاز دهید

در سال‌های اخیر، بازار خدمات رایانش ابری در دنیا رشد قابل توجهی داشته است. براساس گزارش موسسه گارتنر، ارزش بازار رایانش ابری در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار برسد. از این رقم، خدمات مورد نیاز کسب‌وکارها و خدمات SaaS ،بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود هر یک از این دو بخش تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ درصد رشد داشته باشند.

خدمات رایانش ابری در طیف وسیعی از بازارها و صنایع استفاده شده و گسترش استفاده از این فناوری، آن ‌را در بین ۱۰ فناوری برتر دنیا قرار داده است. یکی از مهم‌ترین صنایعی که فناوری رایانش ابری تاثیر قابل توجهی در آن داشته، صنعت نرم‌افزارهای سازمانی است. از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی که شرکت SalesForce برای اولین بار نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان را با استفاده از فناوری رایانش ابری ارائه داد، تا امروز که بیشتر سازمان‌ها انواع سرویس‌های رایانش ابری را در اختیار مشتریان‌شان قرار می‌دهند، بازار راهکارهای نرم‌افزاری ابری سازمانی رشد قابل توجهی داشته است. طبق گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، نرخ رشد سالانه راهکارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) بر بستر ابر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در کل جهان ۳۸/۶ درصد بوده و انتظار می‌رود این نرخ از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به ۸/۳۰ درصد افزایش یابد، همچنین پیش‌بینی می‌شود سهم رایانش ابری از بازار نرم‌افزارهای سازمانی از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۴۵ درصد تا سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

یکی از دلایل این رشد، استقبال شرکت‌های کوچک و متوسط از راهکارهای بر بستر ابر است. اغلب شرکت‌های متوسط و کوچکی که در حال رشد هستند، تمایل دارند از راهکارهای نرم‌افزاری حرفه‌ای استفاده کنند اما این دغدغه را دارند که صرف منابع مالی و انسانی برای این راهکارها، قدرت عملیاتی و بازدهی نسبت به سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. راهکارهای ابری به این شرکت‌ها کمک می‌کنند که بتوانند بدون نیاز به صرف هزینه‌ی زیاد برای زیرساخت و سخت‌افزار، به امکانات راهکارهای نرم‌افزاری قدرتمند و حرفه‌ای با قیمتی توجیه‌پذیر دسترسی داشته باشند و منابع خود را برای توسعه زمینه فعالیت خود صرف کنند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید  آیپد ۲ رسماً معرفی شد (تصاویر + جزئیات)

دغدغه‌ی استفاده از راهکارهای حرفه‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در ایران هم وجود دارد اما استفاده از فناوری رایانش ابری نیازمند زیرساخت اینترنتی مناسبی است که پیش از این در ایران کمتر در دسترس قرار داشت. در سال‌های اخیر، زیرساخت‌های ارتباطی در کشور رشد قابل توجهی داشته‌اند. براساس گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) ضریب نفوذ اینترنت از ۱۵.۹ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳۹.۴ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۲.۵ برابری است. هم‌چنین مصرف پهنای باند اینترنت بین‌الملل در ایران طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از اردیبهشت تا مرداد سال ۱۳۹۵، ۲۵ درصد رشد داشته؛ این شواهد نشان می‌دهد که زیرساخت لازم برای استفاده از فناوری رایانش ابری در ایران فراهم شده است؛ افزون بر این شواهد، ایجاد و گسترش قابل توجه کسب‌وکارهای اینترنتی را می‌توان دلیل دیگری برای اطمینان از به‌وجود آمدن زیرساخت‌های مناسب اینترنت در کشور و ایجاد زمینه مناسب برای ارائه راهکارهای سازمانی ابری دانست.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.