تک تودِی
فناوری های روز را با ما دنبال کنید

واکنش مدیرعامل انویدیا به همکاری اینتل و AMD

0
امتیاز دهید

مدیرعامل انویدیا در حاشیه‌ی جلسه‌ی پرسش و پاسخ گزارش مالی اخیر شرکت، به همکاری اینتل و AMD و تلاش اینتل برای ساخت کارت گرافیک واکنش نشان داده است.

انویدیا ساعاتی پیش گزارش مالی خود در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد که حکایت از یکی از بهترین فصول مالی برای این شرکت دارد. انویدیا در این بازه به رکورد جدید درآمد ۲.۶۴ میلیارد دلاری رسیده که ناشی از ۲۵ درصد رشد در بخش گیمینگ و ۱۰۹ درصد رشد در بخش دیتاسنترها است. حاشیه‌ی سود شرکت نیز به ۵۹.۷ درصد رسیده است.

اما آنچه برای بسیاری از افراد از این اعداد و ارقام مهم‌تر است، نظر جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، درباره‌ی تحولات اخیر صنعت سخت‌افزار از جمله خبر همکاری اینتل و AMD برای ساخت تراشه‌ی مشترک و جدایی راجا کدوری، رئیس بخش رادئون AMD و پیوستن او به اینتل برای طراحی کارت‌ گرافیک مجزا برای این شرکت است.

هوانگ در قسمت پرسش و پاسخ کنفرانس مطبوعاتی اعلام گزارش مالی، در پاسخ به سؤالی درباره‌ی علاقه‌ی اینتل به ساخت کارت گرافیک می‌گوید:

خبرهای زیادی طی این چند روز منتشر شده است. اول از همه، جدایی راجا از AMD فقدان بزرگی برای این شرکت خواهد بود و اینکه اینتل بالاخره کارت‌های گرافیک را به رسمیت شناخته است، نشان از اهمیت بالای GPU در دنیای امروز دارد. GPU-های امروزی درواقع دیگر تنها پردازنده‌ی «گرافیکی» نیستند و حرف «G» در آن‌ها به‌صورت سنتی باقی مانده است. این‌ها درواقع پردازنده‌هایی خاص با قابلیت پردازش موازی هستند و در حقیقت پیچیده‌ترین پردازنده‌های حال حاضر دنیا به‌حساب می‌آیند. به همین دلیل است که IBM از کارت‌های گرافیک ما برای ساختن بزرگ‌ترین سوپرکامپیوترهای دنیا استفاده می‌کند و تمامی سرورها و سرویس‌های ابری بزرگ دنیا مشتری GPU-های انویدیا هستند.
انویدیا

باتوجه به صحبت‌های هوانگ، انویدیا رقابت با اینتل در بازار دیتاسنترها را از رقابت در بخش گیمینگ جدی‌تر می‌داند
پاسخ هوانگ این تئوری را بیش از پیش تقویت می‌کند که ورود اینتل به بازار کارت گرافیک، بیش از اینکه برای کسب درآمد از صنعت بازی باشد، برای حضور قدرتمندتر در بازار محاسبات خاص و سنگینِ نیازمند پردازش موازی (مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق) است. ورود انویدیا به بخش دیتاسنترها بسیار موفقیت‌آمیز بوده و رشد ۱۰۹ درصدی در گزارش مالی اخیر گواهی بر این مدعا است.

علاوه بر دیتاسنترها، در سال‌های اخیر شاهد ورود GPU به بازارهای جدیدی مانند هوش مصنوعی و سیستم‌های خودروهای بدون راننده نیز بوده‌ایم؛ زمینه‌هایی که تا پیش از این تصور بر آن بود که در قلمرو پردازنده‌های سنتی باقی خواهند ماند. هوانگ درباره‌ی تعهد انویدیا برای بهینه کردن محصولاتش برای کاربردهای مختلف می‌گوید:

میزان تلاشی که صرف مهندسی نرم‌افزار می‌شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به برنامه‌ی ما دقت کنید، ما نقشه‌ی راهمان را پنچ‌ساله برنامه‌ریزی می‌کنیم. تقریبا سه سال طول می‌کشد تا نسل جدیدی طراحی کنیم و چندین GPU را به‌صورت همزمان تولید می‌کنیم. در همین حال، ۵۰۰۰ مهندس روی نرم‌افزار، لایبرری‌ها، کامپایلرها، مجازی‌سازی، آنالیز گراف و پلتفرم‌های ابری کار می‌کنند تا معماری جدیدمان برای همه‌ی اقشار مفید باشد.

پس اگر از این نقطه‌نظر به موضوع نگاه کنید، ما تعهد بسیار بالایی برای محصولمان داریم. درواقع شاید فرآیند ساخت GPU-های ما متعهدانه‌ترین فرآیند ساخت بین تمامی پردازنده‌ها باشد. به‌همین دلیل است که پردازنده‌های ما قادرند برخی محاسبات خاص را صدها برابر سریع‌تر انجام بدهند.

huang-nvidia-intel-amd-gpu/
سخنان هوانگ نشان از سختی و پیچیدگی طراحی GPU دارد؛ چالش‌هایی که اینتل نیز در صورت ورود به بازار طراحی و ساخت پردازندی گرافیکی قطعا با آن‌ها روبرو خواهد شد. مدیرعامل انویدیا در ادامه درباره‌ی همکاری اینتل و AMD برای ساخت چیپ مشترک، با تعریف و تمجید از معماری پاسکال انویدیا و تکنولوژی MaxQ، به‌صورت ضمنی دلیل ساخته شدن چنین چیپی را نوآوری‌های جدید انویدیا می‌داند:

در انتها، در رابطه با چیپی که آن‌ها قصد دارند با همکاری یکدیگر بسازند، من فکر می‌کنم حتی بدون اینکه لازم باشد من بگویم، همه می‌دانند بهینگی مصرف انرژی معماری پاسکال، فناوری مکس‌کیو و نرم‌افزارهای ساخت ما باعث شده‌اند طراحی در صنعت گیمینگ به سطح جدیدی برسد. اکنون ساختن نوت‌بوک‌های گیمینگ مجهز به قوی‌ترین پردازنده‌های جی‌فورس ممکن شده است و ما قصد داریم تجربه‌ی بازی با رزولوشن ۴K را چندین برابر بهتر از کنسول‌ها، در دستگاهی با ضخامت تنها ۱۸ میلی‌متر ارائه کنیم. ترکیب پاسکال و مکس‌کیو واقعا استاندارد صنعت GPU را بالا برده است.
انویدیا تمرکز روی یک معماری واحد را منطقی‌تر و به‌ نفع مشتری می‌داند
این آخرین پاسخ هوانگ در رابطه با تحولات اخیر و روابط اینتل و AMD بود. او در ادامه در پاسخ به دیگر سؤالات مرتبا روی این نکته تأکید می‌کرد که «ما شرکتی با تنها یک معماری هستیم» و «تا زمانی که زنده باشیم از محصولاتمان پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کنیم». به‌عقیده‌ی مدیر عامل انویدیا شرکت‌هایی که به‌صورت همزمان روی چندین معماری کار می‌کنند، نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید روی همه‌ی محصولاتشان تمرکز و برای مدت طولانی از آن‌ها پشتیبانی کنند. هوانگ در این‌باره می‌گوید:

هنگامی که شما چهار یا پنج معماری مختلف دارید و انتخاب بهترین را به مشتری واگذار می‌کنید، عملا به‌صورت غیر مستقیم این پیغام را می‌دهید که «ما خودمان هم نمی‌دانیم کدام معماری‌مان بهتر است». اگر پنج معماری دارید، در نهایت با گذشت زمان مشخص خواهد شد که چهار معماری شما اشتباه بوده‌اند. به‌ نظر من یکی از نقاط قوت ما تمرکز روی یک معماری واحد است.
تاریخچه‌ی کارت‌های گرافیک انویدیا

قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
هوانگ در این اظهار نظر مشخصا از شرکت خاصی نام نبرده است؛ اما با توجه به اینکه اینتل در حال حاضر به‌صورت هم‌زمان روی پنج معماری (CPU-های سری Core، پردازنده‌های Xeon Phi، FPGA، ASIC و به‌تازگی معماری GPU) کار می‌کند، مشخص می‌شود که منظور مدیرعامل انویدیا کدام شرکت است.

به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان بیانیه‌ی روز گذشته‌ی اینتل مبنی بر وارد شدن به بازار GPU را می‌توان به‌نوعی «اعلام جنگ رسمی علیه انویدیا» تلقی کرد. تنها سؤال باقی‌مانده این است که تا معرفی اولین کارت‌های گرافیک اینتل چقدر فاصله داریم و آیا پردازنده‌ی گرافیکی این کارت‌ها از معماری جدیدی استفاده خواهد کرد یا مدل بهبودیافته‌ی گرافیک‌های ادغام‌شده در CPU-های اینتل خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.